Gladinfo fra kjøkkengjengen på Øystre Slidre sjukeheim

Dei tilsette ved kjøkkenet på Øystre Slidre sjukeheim ønsker med denne artikkelen å dele sin entusiasme rundt hvor viktig måltidet er som påvirkningsfaktor for helse og trivsel for brukerne.

Det har i lang tid vært et tema rundt mat og ernæring for eldre i media. Fra statsminister Erna Solberg sin nyttårstale, til Eivnind Hellstrøm`s noe generaliserende karakteristikk av maten eldre får tilberedt. Det er brukt lite appetittvekkende bilder i media av udefinerbare middagsretter som serveres i et nitrist plastbeger med et formål å få oppmerksomhet rundt temaet.

Etter en grundig prosess fra både ledelse, avdelinger og kjøkken i Øystre Slidre kommune i 2016 ble det vedtatt å forandre på intervallene mellom måltidene som ble servert til brukerne. Inntil da serverte vi middag kl.13.30. Nå serveres det frokost, lunsj, middag og kvelds med mulighet for både tidlig frokost, og en senere kvelds. Middagen serveres nå kl.15.30. Med dette reduserer vi underernæring, og får flere gode måltider og bedre ernæring gjennom hele dagen og kortere nattefaste.

Det er et godt samarbeid mellom avdelinger og kjøkkenet. Vi praktiserer en stående invitasjon til ønskekost for brukere med spesielle behov. Dette for å sikre ernæringsmessig stabilitet, god og viktig oppfølging av hver enkelt bruker. Middagsønsker tas med i betraktning når menyen skrives. Vi mener det er viktig å ha høy kompetanse på kjøkkenet, hos oss har vi 3,54 årsverk der alle har fagbrev.

Vi kan bruke lokale sesongråvarer av høy kvalitet fra flinke bønder i Øystre Slidre og dette synes de eldre er stas, det gjør noe positivt med stemningen og miljøet rundt måltidet.

Vi lager all mat bra bunnen av, og vi er så heldige at ledelsen ser verdien av hjemmebakte brød og kaker. Det er hyggelig å gå rundt på huset og kjenne matlukt i korridorene! Dette er med på å øke appetitten og gleden for de eldre til å sette seg sammen rundt et fint dekket bord.

I november 2015 deltok vi i matkonkurransen "Gyldne måltidsøyeblikk" arrangert av Sylvi Listhaug som da var landbruk- og matminister. Hun ønsket at alle beboere på aldres- og sykehjem hver eneste dag skal oppleve måltidene som dagens høydepunkt og dette bidrar både til bedre helse og trivsel. Der vikk vi 3. plass i Oppland.

I dagens eldre-debatt og den forventede eldrebølge er det både innovativt og fremtidsrettet av Øystre Slidre kommune å sette av 200 m2 til kjøkken i det nye Helsetunet på Sørre Moen. Dette viser en forståelse rundt viktigheten av lokal tilhørighet for kommunens innbyggere. Der ønsker vi å produsere maten samme dag som den skal serveres. Tilbudet om utkjøring av mat til de hjemmeboende blir det samme som det er i dag.

God mat er grunnleggende for god helse og livskvalitet gjennom hele livet.

F.v. Mariska Kroeze, Anita Brynhi Andersen, Anne Toril Kjonerud

Ola Hålien og Randi Nysveen